maanantai 31. maaliskuuta 2014

NÄIN KOHTELET NÄYTELMÄKIRJAILIJAA

Tämä on manifesti.
Kun kohtaat näytelmäkirjailijan ensimmäistä kertaa, hymyile hänelle. Kättele ja kerro oma nimesi.

Olen ammattilainen. Luota minuun. (Kuva HM-International Press, kuvauspaikka Boston Grill Mexico, huulirasva Classic Carmex, shampoo Schawarzkopf BC bonacure hairterapy amino cell rebuild Moisture Kick, savuke Delicados Mexico, t-paita Boss, farkut G-Star Raw) 

Ole lukenut näytelmäkirjailijan näytelmä. Toisenkin kerran. Jopa kolmannen.
Katso aina monennettako versiota hänen näytelmästään luet. Ensimmäinen versio ei ole samanlainen kuin seitsemäs.


Kun luet näytelmän ensimmäistä kertaa, ajattele kuin menisit kylään ensimmäistä kertaa uuden ihmisen luo. Älä vedä pikaisia johtopäätöksiä. Sisustukselle on syynsä.
Oleta parasta.

Kommunikoi. Kysele. Hae rajoja: mitä tämä teos ehkä on, mitä se ei ole.

On näytelmäkirjailijoita, jotka osaavat puhua selkeästi ja monipuolisesti.
Sitten on sellaisia, joilta jää lause kesken ja silmät saattavat tuijottaa sisäänpäin. Tällöin älä pelästy. Saattaa olla kyseessä aiheen hapuilu.

Olen ammattilainen. Luota minuun. Summista on puhuttava. Tee sopimus mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Kun teet tilauksen, sitoudu.
Sitoutuminen tarkoittaa ennen kaikkea luottamusta.
Kun minä sitoudun työhöni, sitoudun matkaan, jonka päämäärästä en ole alkumetreillä varma. Jos olisin, en kirjoittaisi.
Jos haluat varmuuden lopputuloksesta, älä tilaa näytelmää vaan mene kirjastoon. Ota hyllystä valmis teksti.

Älä tilaa minulta näytelmää, jonka kirjoittaisit itse, jos osaisit ja ehtisit.


Näytelmäkirjailijan työ on luova työ. Siihen sisältyy hetkiä, jolloin näytelmäkirjailija vaeltelee päämäärättömän näköisenä pitkin työhuonetta (jos sellainen on) tai kahviloita. Joskus hän saattaa hypähdellä innostuneesti. Usein hän puhuu itsekseen.
Näennäisesti ei tapahdu mitään. Silloin näytelmäkirjailijaa on kohdeltava lempeästi. Erityisesti hänen itsensä.

Oleta parasta. Oleta aina parasta. Älä pelkää pahinta.

Usko siihen, että esityksiä kannattaa tehdä, kaikenlaisia esityksiä, sellaisiakin, joiden sanat ovat piilossa ja muoto hämärän rajamailla.

Anna tilaa, mutta älä jätä. Olen epävarmuuden ammattilainen.


Summista on puhuttava.

Maksa sovittu palkka tai palkkio sovittuna aikana.
Pohdi työn aikataulun ja maksun määrää: ovatko ne missään suhteessa toisiinsa?
Pohdi omaa palkkaasi: millaisella palkalla sinä työskentelet kaksi vuotta?

Luota minuun.


Näytelmäkirjailijan näytelmässä on aina näytelmäkirjailijan sielu ja maailma auki. Jos ei ole, kyseessä ei ole näytelmäkirjailija. Tämä tulee muistaa, kun kohdellaan näytelmäkirjailijaa.
Näytelmäkirjailijaa tulee kohdella kuin toista ihmistä.


...niin, että nyt sitten tiedätte! Kiitos etukäteen.
Ps. Voin kyllä kirjoittaa näille politiikan ninjoille kunnon näytelmän Aristoteleen draaman kaarta noudattaen: Siinä on helvetin hyvä alku, kohtalainen keskikohta, mutta lopussa paha saa aina palkkansa.


Näytelmäkirjailijayhteisö Tekstin manifesti "Näin kohtelet näytelmäkirjailijaa" julkaistiin Kotimaisen näytelmän festivaalilla torstaina 15.9.2011. Sen takana seisoo Tekstin Ydinryhmä: Heini JunkkaalaKati KaartinenOkko LeoElina Snicker ja Paula Salminen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti