perjantai 28. maaliskuuta 2014

KATAINEN PETOKSEN KAUTTA URAPUTKEEN?

Vastaan tuli mielenkiintoinen bloggaus parin vuoden takaa, joka nosti mieleen ns. Himaskohun ja ylipäätänsä demokratian alennustilan. Näiden tapahtumien valossa Kataisella on kykyä ja tahtovoimaa käyttää myös kepulikonsteja päämäärän saavuttamiseksi. Alla olennaiset kohdat Kataisen vanhasta keissistä: 

"Jyrki Kataisen kuningastie alkoi vuonna 1999, kun hänet valittiin Pohjois-Savon Kokoomus ry:n puheenjohtajaksi."

"Kokouksessa esitettiin seuraavien Kokoomuksen piirijärjestöjen valtakirjat, joissa kannatettiin Jyrki Kataisen ehdokkuutta puheenjohtajaksi:
- Pielaveden Kokoomuksen Nuoret ry:n kokous 30.10.1999
- Siilinjärven Kokoomuksen Nuoret ry:n kokous 9.10.1999
- Varkauden Kokoomus Nuoret ry:n kokous 30.10.1999
Mitään edellä mainittujen yhdistysten kokouksia ei oltu pidetty eikä Pielaveden Kokoomuksen Nuoret ry ollut edes yhdistysrekisterissä. Pöytäkirjat ja valtakirjat olivat väärennyksiä."
...
Myös Valtakunnansyyttäjävirasto tutki asiaa, todeten rikoksen tapahtuneen, mutta jätti asiasta syyttämättä. Valtakunnansyyttäjänvirastossa asiat muuttuivat. Kaksi väärennöstä "unohtui" käsittelemättä. Minne rikokset hävisivät?"

http://jyrkikatainenvalhe.blogspot.fi/2012/03/onko-jyrki-katainen-rehellinen.html#comment-form

Mitä tulee yllä olevaan vanhaan tapaukseen, on vaikea sanoa mikä oli lopultakin kyseisen manööverin konreettinen hyöty. Kysymyksiä kuitenkin herää. Olisko Kataisen poliittinen ura tyssänyt jo alkuunsa? Olisiko hän noussut raketin tavoin kokoomuksen johtoon, valtionvarainministeriksi ja lopulta kalifiksi kalifin paikalle.
Vaikka tekoa pidettäisiinkin ns. lievänä, on sen moraaliset mittasuhteet valtavat. Meitä vedättää pääministeri, jonka käsitys rehellisyydestä ja oikeudesta on vähintäänkin kyseenalainen. Näin tavallisen jalankulkijan näkövinkkelistä yleistä oikeustajua hämärretään.

En ole juristi ja on vaikea kommentoida rikoksen vakavuutta, mutta  kuinka yleistä ovat syyttämättäjättämis päätökset normikansalaisten tapauksia käsitellessä? Vaikka Kataisen yhdistystapaus olikin lievä rikos, niin miksei siitä silti tullut tuomiota? Antaako poliittinen asema automaattisesti rikosoikeudellisen immuniteetin?

Poliitikoilta pitäisi voida odottaa aivan erityistä suoraselkäisyyttä ja korkeaa moraalis-eettistä toimintaa, ovathan he meidän yhteisen omaisuuden kirstunvartijoita. Jos tiedossamme on pääministerin osalta näinkin härskiä toimintaa - mistä emme ole saaneet kuulla?  Kuinka paljon suhmurointia on silmiltämme piilossa?

Kuinka monta rehellistä suuta vaiennetaan esimerkiksi puoluekurilla? Ei kai ole äänestäjiä kohtaan oikein, että oma kansanedustaja degeneroituu nappia painavaksi robotiksi? Demokatiassa pitää kysyä näitä kysymyksiä. Ja ennen kaikkea tutkia. Olisi aiheellista avata tämä Katainen-keissi uudestaan ja arvioida tilanne objektiivisesti.

On vähintäänkin kiusallista, että Kataisen poliittisesta historiasta löytyy luurankoja. Kaikkein reiluinta olisi kysyä Kataiselta itseltään suoraan ja vaatia asiasta täsmällistä selontekoa kohta kohdalta.
Vaikka asia mukamas vanhenisi rikosoikeudellisesti, moraalisesti tämä ei vanhene koskaan.

Katainen on vain yksi tapaus monien joukossa ja myös muita kyseenalaisia esimerkkejä löytyy, jotka eivät ole johtaneet minkäänlaisiin seuraamuksiin. Naapurimaassa Ruotsissa -ja muissa avoimen demokratian maissa- poliitikon pää on pölkyllä erittäin herkästi - milloin suomalaiset heräävät ja alkavat vaatia oikeita seuraamuksia? Jos me annamme poliitikkojemme venkuloida ilman rangaistuksia, mehän käytännössä ruokimme kähmintää? Miksi et suhmuroisi, kun kukaan ei kuitenkaan reagoi siihen?

Hirvisaaren hiljattainen avaus sitovasta kansanäänestyksestä oli oivallinen, koska toteutuessaan se antaisi äänestäjille työkaluja vaikuttaa. Saisimme palan oikeata demokratiaa  takaisin. Jos asiaa viedään askeleen pidemmälle - kansalaisilla pitäisi olla oikeus kutsua kokoon "ylimääräinen" yhtiökokous ja äänestää vaikkapa hallituksen luottamuksesta, kuten osakeyhtiöissä.

Tällöin hallituksella olisi edes jonkinlaista painetta ottaa huomioon äänestäjien mielenliikkeet. Ei unohdeta, että kansanedustajat ovat meillä töissä! Valitettavasti vaikutusmahdollisuudet tällä hetkellä ovat olemattomat ja edustajat voivat eduskuntaan päästyän venkuloida verrattain vapaasti.

Tässä maassa on avattava ovet ja ikkunat ja saatava täydellinen ristiveto kunnalishallinnosta aina valtionhallintoon asti poliittisesti ummehtuneeseen ilmantilaan.

Lopuksi on vain todettava, että Katainen on hilannut hyvä-veli järjestelmän aivan uusiin sfääreihin. Tämän osoitti mm. Himas-raportti ja se, että Kataisen rikostoverit yllämainitun petoksen tiimoilta ovat Kataisen kabinetissa merkittävissä ja keskeisissä asemissa.

PS. Kokoomukselle vinkki lapsilisäleikkauksiin liittyen. Ahvenanmaa saa kunnallistukea lähes 10,000e / asukas, mikä on moninkertainen kantasuomen kuntiin nähden. Kohtuullistamalla Ahvenanmaan tuki maan keskivertoon voitaisi lapsilisäleikkaukset perua.

Antti Halonen, Jorma Kalliokoski
Aidon demokratian uutterat esitaistelijat

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti